maandag 13 december 2010

Handel en Mode Recensie "Eerlijke Handel".

In deze recensie wordt het filmpje van twee ambassadors die naar Afrika gaan om een spot te maken over eerlijke handel. Het is een filmpje van 20 minuten te zien op http://www.stopdederdewereld.nl/index.htm.

Het filmpje gaat over twee mannen die naar Afrika gaan om een reportage te maken met als onderwerp "Eerlijke Handel". Maar zodra ze in Afrika aankomen is een van de twee mannen zijn koffers kwijt waardoor hij geen kleding en geen geld heeft. Maar hij kan geld lenen van de andere waardoor ze toch een auto kunnen huren. Zodra ze stil staan met de auto doordat de tank leeg is. Gaan ze voor de reportage de heuvels in, met een camera en één koffer. Intussen gebeuren en vertellen ze allerlei dingen. Zoals dat ze slecht over mensen op de weg praten maar ook mensen zien als niets hebbende en dat ze een man proberen af te zetten voor een beeldje door zijn werk af te kraken. Als ze in een dorp aankomen mogen ze daar bij een arme familie logeren. En in dat dorp proberen ze ieder hun eigen handel op te zetten voor wat extra geld. Zo verkoopt de ene gratis ballonnen en pennen van de sponsor en de andere kinderarbeid gebruikt. Doordat ze elkaar niks gunnen wordt het uiteindelijk allebei niks. Als in het ergste geval hun auto wordt gestolen besluiten ze naar huis te gaan zonder goeie spot.

Wel wordt in het filmpje ook duidelijk dat het een opgezette scene's zijn. Want zo zie je hoe een jongetje in zijn gezicht wordt geslagen met een vliegenmepper, maar je ziet ook hoe dit filmje gemaakt is. En dat het jongetje ook veel plezier in heeft om mee te werken. Daarnaast zie je ook een spotje over hoe ze daar een dollar zouden besteden maar doordat het de hele tijd verkeerd wordt besteedt volgens een van die ambassadors wordt het steeds weer opnieuw gedaan en uiteindelijk geeft die het aan een moeder die het harder nodig zou hebben en dan zie je die uiteindelijk met een fles cola lopen.

Ik vindt van dit filmpje twee dingen namelijk dat aan de ene kant vindt ik het heel lomp en overdreven hoe ze het filpje hebben gemaakt want zo ga je niet met mensen om. Ook al zijn ze dan arm en komen ze uit een minder ontwikkeld land moet je nog gewoon behandelen als gelijke. Maar aan de andere kant is het zo overdreven dat het grappig maakt hoe ze sommige dingen doen en zeggen. En zetten ze zichzelf helemaal voor schut. Maar de manier om iets duidelijk te maken is dit niet want mij is het nog steeds onduidelijk met wat ze hiermee willen bereiken. Is het de eerlijke handel of de manier op wat wij sommige dingen doen.

Wat ik zou kunnen doen om milleniumdoel nummer 8 te verwezenlijken uit mijn vakgebied?
Wat ik kan doen op het gebied mode is letten op of de producten die ik gebruik dat die fair trade zijn. Zoals stoffen en fournituren. Daarnaast kan ik als ik mijn spullen in china laat maken dat ik een eerlijke prijs betaal tegenover de mensen daar. Ook kan ik als ik mijn producten fair trade zijn andere stimuleren om deze te kopen en dragen. Waardoor er steeds meer mensen voor fair trade kleding gaan.

Geen opmerkingen: