zondag 12 december 2010

Handel en Mode Opdracht 4

Wat zijn de millenniumdoelen eigenlijk?

In 2000 hebben regeringsleiders van 189 landen afgesproken om vóór 2015 de belangrijkste wereldproblemen aan te pakken. Er zijn acht concrete doelstellingen vastgelegd: de millenniumdoelen.
1. De armoede halveren en minder mensen honger.
2. Iedereen naar school.
3. Mannen en vrouwen gelijkwaardig.
4. Minder kindersterfte.
5. Verbeteren van de gezondheid van moeders.
6. Bestrijding van hiv/aids, malaria en andere dodelijke ziektes.
7. Meer mensen in een duurzaam leefmilieu.
8. Mondiaal samenwerkingsverband voor ontwikkeling.

Vind jij het belangrijk dat die doelen gehaald worden?

Ik vindt wel dat de doelen belangrijk zijn maar ik vindt ook dat er doelen bij zijn die onmogelijk zijn of bijna niet te volbrengen zijn.
Iedereen naar school bijvoorbeeld je kunt het wel verplichten maar er zijn een heleboel mensen die het niet willen of niet kunnen is het wel niet fiancieel of omdat ze die extra handen wel nodig hebben voor huishouden of op het land. En zoals Bestrijding van hiv/aids, malaria en andere dodelijke ziektes is een hele mooie doel maar onmogelijk voor 2015 dan want je zult altijd met ziektes te maken hebben die zijn er niet voor niks.
Als ze het ene bestrijdt hebben, krijgen we waarschijnlijk wel weer met nieuwe te maken. En ook het laatste doel vindt ik onmogelijk bijna omdat er altijd mensen zullen blijven die voor minder geld willen hebben en zolang het goedkoop gemaakt kan worden, zullen zei juist daar komen.

Maar verder vindt ik juist de volgende belangrijk en goed. Armoede halveren en minder mensen honger vindt ik een goede doel omdat ik vindt dat iedereen gewoon goed moet kunnen eten, aan de andere kant is het wel een moeilijke doel om te realiseren. Mannen en vrouwen gelijkwaardig vindt ik een zeer belangrijke omdat ik vindt dat iedereen gelijk moet behandeld worden en niet anders door het geslacht. En omdat ik niet vindt kunnen hoe in sommige landen met vrouwen worden omgegaan. En als laatste vind ik nummer 7 ook een zeer goede doel want ik vindt dat je zuinig en respectvol moet omgaan met je leefmilieu. Ik bedoel je kunt wel alle bomen kappen maar deze zorgen ook voor het zuurstof dus daarom vindt ik dat je zorgvuldig moet kappen en zo ook met andere dingen die wij doen zoals het lucht vervuilen, de grond uitputten, chemisch afval dumpen, enz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten